z Przekroju:
30. Dziewczynki są z natury gorsze z przedmiotów ścisłych
Gdy w 2005 roku rektor Harvardu ogłosił (notabene na konferencji poświęconej dyskryminacji kobiet), że przewaga mężczyzn wśród znanych matematyków i naukowców wynika z wrodzonej przewagi płci, stracił stanowisko. Ostatnio problem ten badała profesor Paola Sapienza, która przeanalizowała wyniki testu z matematyki przeprowadzonego wśród 276 tysięcy 15-latków z 40 państw. Okazało się, że generalnie chłopcy poradzili sobie z zadaniami lepiej niż dziewczynki, ale młode Szwedki i Norweżki napisały test niemal równie dobrze jak ich koledzy, a Islandki były dużo lepsze. Wyniki te profesor Sapienza zestawiła ze wskaźnikami dotyczącymi równości płci w różnych krajach i okazało się, że w krajach skandynawskich niemających problemu z równouprawnieniem dziewczynki świetnie radzą sobie- z matematyką, a w państwach takich jak Turcja dyskryminowana płeć piękna osiąga dużo gorsze wyniki. Wniosek: dziewczynki nie są gorsze z natury, tylko z powodów społeczno-kulturowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz